eerste week - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Gideon Duerink - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Gideon Duerink - WaarBenJij.nu

eerste week

Blijf op de hoogte en volg Gideon

22 Januari 2016 | Roemenië, Cluj-Napoca

dus de eerste week ff uitleggen.. poehh al die indrukken in 1 keer, dat word wat haha!

We hebben zondagavond gezellig samen gedineerd en elkaar een beetje leren kennen. op zondagavond kwam ik er dus achter dat Vlad (roemenië), André (zwitserland), Jonathon (USA) en ik samen op een kamer sliepen en op elkaar aangewezen waren voor de aankomende 5 maanden.
Ook hebben we met de staf gepraat en die een beetje leren kennen, iidgv hoe goed kan je elkaar leren kennen op zo'n eerste avond?

Maandag zijn we begonnen met de officiële planning.
eerst kregen we een hele uitleg over wat houd een DTS nou echt in voor jou en je weken, wat is hun visie, wat kan je verwachten, wat verwachten ze van jou (klusjes) de fundering en de principes van dit initiatief.
Daarna kregen we ons eerste gesprek en hebben we gepraat over hoe je er financieel voor staat.
Na de lunch hebben we een stukje vrije tijd gehad en elkaar weer een beetje beter leren kennen, maar t moment dat we echt op elkaar aangewezen waren is t moment dat hierna kwam.... we gingen getuigenissen delen. En eerlijk gezegd denk ik dat vrij weinig van jullie op dit moment zoveel weten als dat deze mensen nu van mij weten. Wat misschien voor een klein momentje wel eng aanvoelde, maar achteraf.. was het heel fijn om te delen en om de rest beter te leren kennen en ook hun verhaal te leren kennen.

Dinsdag begonnen we om 0800 met ontbijt en dat was een perfecte tijd! 0700 opstaan en een lekkere douche nemen want, de douches hier zijn hoog en breed genoeg! Om 0900 hadden we de eerste les over voorbede dit was van Arlen een Amerikaan met een Nederlandse vrouw, hij spreekt ook goed Nederlands en dat was maar goed ook want ik wist niet dat intersession en voorbede hetzelfde was.
de volgende les die we daaropvolgend hadden was van Alex een Roemeens staflid wie ook samen met ons en zijn gezin in het huis woont. Deze les ging over stille tijd en was ook erg fijn! Hierna gingen we stille tijd houden en daar hebben we allemaal erg van genoten.
Na de stille tijd hebben we nog een les gehad over het leven in een gemeenschap. Het is natuurlijk belangrijk om ook om je medestudenten te denken en elkaar te accepteren met elkaars vallen en opstaan. Na de lunch zijn we de stad (Cluj) ingegaan en hebben we die gedeeltelijk bekeken, we hebben kebab gegeten in de stad en zijn toen uitgeput weer naar huis gegaan.

Woensdag begon met 0800 ontbijt en daarna stille tijd. toen hadden we les van de 'vrouw van de baas' een hele vlotte maar super aardige Roemeense vrouw Gabi, die leerde ons over 1op1 en small groups.
Hierna kwam HANNA een Amerikaanse vrouw die ons vertelde over de verschillende culturen, ik vond de cultuurverschillen erg interessant zo is het meest genoemde cultuurverschil tussen Nederland en Roemenië het delen van eten. 'Roemenen houden ervan om als er zelfs maar 1 stukje kauwgom is het te delen met de hele groep'. Dit werd later veranderd naar dat was vroeger zo en nu zijn de meeste mensen niet meer zo.
Na de lunch hebben we het gehad over Workduties oftewel klusjes die iedereen heeft of eigenlijk verantwoordelijkheden in het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimtes. Dit was erg interessant... Ahum... iedereen heeft wat gekregen en moet dus dagelijks wat schoonmaken.
Na t diner hebben we Worship gedaan.. dat was echt heel erg vet! de muziek was goed en we zijn echt zalig in de aanwezigheid van God geweest!

Donderdag begonnen we ook weer met t ontbijt om 0800 met daarop volgend stille tijd, hierna begonnen we met de serie over Worship (aanbidding). Na de lunch zijn we naar de zoutmijn in Turda geweest. Dit was erg tof maar ook wel vrij spannend i.v.m de hoogtes (die eigenlijk dieptes waren) maar verder was het wel heel erg tof om te doen! met een klankgat dat 20x echode tot aan een ondergronds zoutwater meer tot aan tafeltennis tafels en een kleine bowlingbaan. Na t diner hebben we alleen gezellige dingen gedaan als groep als een ommetje maken en gezellig lachen om elkaars verhalen, dus geen workduties o.i.d

Vrijdag, vandaag, We begonnen weer met een ontbijt en een tijd van stilte en we gingen verder en sloten het stuk van aanbidding af met Alin. Na de lunch heb ik Costel geholpen met de boodschappen doen en opruimen. Ik heb onder het schrijven even een kleine diner pauze gehouden en word nu geroepen voor het uitleggen van hoe de weekenden hier lopen.

Ik wil even zeggen dat ik de tijd hier echt heel erg tof vind tot nu toe! en we gaan wel zien hoe het verder gaat! als er vragen zijn stel ze gerust ik reageer op t moment dat ik er tijd voor heb! vragen mag je appen naar 0631178128.

ik wil jullie allemaal alvast bedanken voor het volgen tot hier toe en ik ga iidgv elke vrijdag een update doen en wie weet doe ik er nog wel meer!!

Financiële update: De schoolperiode is betaald! maar...
De outreach zal tussen de 1000 en 1500 liggen wat ik nog niet heb.
Ik kwam er hier namelijk achter dat leefgeld wel nodig is.
Wil je me financieel ondersteunen?
NL10INGB0001405079
tnv G.Duerink
melding: Gift DTS

Blessings!! Gideon :)

• 22 Januari 2016 - 18:57

Eddy Kramerg:

Hallo, we kennen je wel niet maar interessant om te lezen, wij hebben al 20 jaar. contact meteen kerkelijke gemeente in de regio Tirgu- Mures. We wensen je een goede tijd en de zegen van God, Gr, Eddy en Gretha Kramer uit Oostwold.

• 23 Januari 2016 - 09:52

Bé :

Mooi Gideon....geniet ervan!

• 26 Januari 2016 - 14:44

Henny Van Der Spoel:

Fijn om zo op de hoogte te zijn!! Ja, die zoutmijnen zijn interessant, hé! Dat zoiets zo ontstaan is!
    Goed dat de worship zo is, Gods Aanwezigheid voor iedere dag toegebeden. Shalom, tante Henny.